How to support employees through grief

 


https://www.insperity.com/blog/how-to-help-employees-through-grief/

איך לעזור לעובדים בתקופת אבל 

תרגום ועריכת מאמר של ליאונרד פניואל - יועץ ביצועים - טקסס ארה״ב - חברת insperity

נירית אוליצור/ ניר גולן (השימוש בלשון זכר נעשה מטעמי נוחות בלבד) 

תהליך התמיכה בעובדים המצויים בתקופת אבל הוא, למרבה הצער, אחת המשימות הקשות והעדינות ביותר שתבצע כמנהל אנשים בארגון. הדבר בלתי נמנע כי אובדן של אדם אהוב יקרה לכל אחד מאיתנו בשלב מסוים.

קשה להתמודד עם המוות. בין אם המוות צפוי או פתאומי, זו מציאות אכזרית שבה מהרגע הראשון שאתה מקבל את החדשות, הכל משתנה. כאשר אנו מאבדים מישהו חשוב לנו, החיים כפי שאנו מכירים אותם מרגישים כאילו הם נעצרו. למרבה הצער, החיים לעולם לא יחזרו להיות אותו הדבר בלי האדם שהיה. בהדרגה, אנו לומדים להמשיך עם ה"נורמלי החדש" New Normal שלנו.

האופן שבו אנשים מתאבלים על אובדן ומנווטים את תהליך הפרידה שונה עבור כולם - כמו גם משך הזמן.

כאשר מוות משפיע על עובד בודד או על כל הצוות שלך, זה יכול להשפיע על מקום העבודה שלך במונחים של היעדרות, יעילות, והבריאות הרגשית והנפשית של הצוות שלך לטווח ארוך.

כדי לפעול לצמצום השפעת האבל במקום העבודה שלך, כדאי לשקול את השאלות הבאות:

  • כיצד תוכל לתמוך בחברי הצוות שלך בתקופה קשה ולהצליח להעביר אותם בחזרה לשגרת עבודה רגילה?
  • איך אתה מאזן בין הצרכים הרגשיים של האנשים שלך לבין הצורך שהעסק שלך ימשיך לפעול כרגיל?
  • איך אפשר להתכונן למצב (הבלתי נמנע) הזה?

על בסיס השאלות המנחות האלה, בואו נסתכל מקרוב על איך לתמוך בעובדים בתהליך אבל. 

א. מה לעשות כאשר בן משפחה של העובד נפטר

1. לתקשר עם האובדן.

מרכיב חשוב בחוזקה של מנהל אנשים הוא הפגנת אינטליגנציה רגשית. ברגע שנודע לך שאחד העובדים שלך חווה אובדן, פנה אליו ישירות כדי:

  • להביע תנחומים
  • להביע תמיכה

נושא האובדן הוא אישי ורגיש ביותר ודורש מגע עדין. במידת האפשר, יש לנהלו באופן אישי או באמצעות שיחת טלפון, אם העובד נמצא במקום מרוחק.

המטרה שלך ביצירת קשר היא להבטיח לו שאכפת לך ממנו כאדם - ולא שאתה מודאג לגבי המשמעות של היעדרותו הקשורה לאבל עבורך או עבור החברה.

תן לעובד את ההזדמנות להתמקד ולעבד את המשבר המיידי שהוא מתמודד איתו. כבד את המרחב שלו והתחשב בצרכיו. באופן עצמאי, גלה כיצד להאציל את עומס העבודה שלו לעובדים אחרים.

הודע בשקט לחברי צוות אחרים שייקחו על עצמם עבודה נוספת. כמו כן, התריע בפני צוות משאבי האנוש בארגון, שיאפשר חופשה במהלך היעדרותו של העובד המתאבל.

עם זאת, תוך כדי עבודה כדי להקל על הדברים, היה מודע וכבד את פרטיות העובד שלך. אין סיבה לשדר את החדשות באופן רשמי ברחבי המשרד או לספר פרטים על המצב. אם העובד האבל רוצה לחלוק חדשות על אובדנו עם עמיתיו לעבודה, הוא יעשה זאת.

2. שקול מתן חופשת אבל.

האם החברה שלך מעניקה חופשת אבל (ימי אבל)? אם לא, כדאי לשקול בחום לעשות זאת.

מדוע חופשת האבל כל כך חשובה?

  • זו הזדמנות עבור הארגון שלך להפגין ולקיים את ערכיו, שצריכים לכלול דאגה לאנשים being Well.
  • זה מאפשר לאנשים מרחב להתאבל באופן פרטי.
  • זה נותן לעובד זמן לטפל בעניינים אישיים הכרחיים בעקבות פטירתו של אדם אהוב, כגון תכנון שירותי הלוויה, סידורי קבורה או טיפול בבעיות עיזבון.

חברות רבות מציעות חופשת אבל כהטבה סטנדרטית לעובדים. משך החופש שניתן משתנה בהתאם לגודל הארגון, המשאבים ומשתנים אחרים, אך שלושה עד חמישה ימי חופש הם ממוצעים.

בדרך כלל, חופשת האבל חלה על מותם של בני המשפחה הקרובים: בן זוג, ילדים, הורים, סבא וסבתא, אחים.

כמו בכל מדיניות משרדית אחרת, הכללים לגבי חופשת האבל צריכים להיות כתובים בבירור בתנאי העסקה, זאת על מנת להבטיח הבנה ולמנוע אי ודאות בזמן מלחיץ, רגשי זה. למרות שסטנדרטים אלה עשויים להיראות מחמירים, חשוב שיהיו בהם קווים מנחים בסיסיים ליצירת מרחב פעילות שווה עם כל העובדים.

עם זאת, יכולים להיות חריגים בהתאם לייחודיות הנסיבות. לדוגמה, ייתכן שעובד אחד לא כל כך קרוב להוריו. אולי לעובד אחר יש בן דוד או חבר קרוב שהוא יותר כמו אח עבורם. ייתכן שהעובד האבל יצטרך לצאת מהארץ לצורך סידורי הלוויה.

אם העובד שלך יוזם איתך שיחה על נטילת חופשת שכול כאשר המנוח אינו משפחה קרובה, הקשיבו ובקשו להבין את הקשר של העובד עם הנפטר. קחו בחשבון את המשמעות של אובדן מסוים זה לעובד ופנו למחלקת משאבי האנוש שלכם לקבלת הדרכה.

3. היה סבלני כאשר העובד חוזר לעבודה.

כאשר עובד חוזר לעבודה לאחר מות אדם אהוב, היה סבלן ומפרגן. חזור על כך שאכפת לך ממנו ותמוך בו במעשיך. תמיכה זו יכולה ללבוש כמה צורות:

  • מקומות עבודה רבים מציעים תוכנית סיוע לעובדים (EAP) הכוללת גישה ליועץ המוסמך לדבר עם אחרים על אבל. בהתאם לתרבות החברה שלך, אתה יכול גם לשקול להביא תמיכה בהתאם להבעת האמונה של העובד השכול.
  • שמרו על מדיניות דלת פתוחה שבה העובד שלכם יודע שהוא יכול לחלוק אתכם חששות, ואתם תהיו זמינים להקשיב.
  • אם מתאים לסוג העסק שיש לך, סביבת העבודה שלך והמשאבים שלך, שקול להציע "תקופת מעבר" חזרה לשגרה רגילה. 

דרכים שבהן אתה יכול להיות גמיש יותר באופן זמני עם עובד המצוי בתקופת אבל:

  • אפשר להם לעבוד מהבית בתדירות גבוהה יותר אם העסק מאפשר זאת. 
  • ספק תמיכה מתמשכת לעובד במהלך תקופה זו.
  • הקל על עומס המשימות שלהם עם החזרה לעבודה.
  • עזור להם להימנע מסביבות או מצבים שמזכירים להם את אבלם.

הקלת עומסי עבודה והורדת ציפיות יכולים לתת לעובד מרחב לריפוי, מלווה בדיאלוג מתמשך עם העובד שלך וחברי צוות הקשורים כדי להעריך ולטפל בצרכים ספציפיים.

כמו כן, עליך לעקוב אחר העובד שלך לאיתור סימנים של בעיות נפשיות הנובעות מהאבל שלו, כולל דיכאון או חרדה. 

הסימנים שהעובד האבל שלך זקוק לעזרה כוללים:

  • חוסר מיקוד או ירידה בפריון
  • נסיגה חברתית
  • שינוי התנהגותי (שלילי)
  • בעיות נוכחות
  • ירידה בביצועי העבודה

בעדינות ובקביעות יש לשאול את העובד שלך איך הדברים מתנהלים. אם אתה חושש שהוא לא מתמודד טוב, הצע לו לבקר אצל יועץ או איש מקצוע אחר בבריאות הנפש. שאל מה עוד הוא צריך ממך.

כאשר ביצועי העבודה נפגעים במשך תקופה ממושכת, ניתן להבין שאתה עשוי לחוש חרדה לגבי האופן שבו הדבר משפיע על העסק שלך. עם זאת, זהו מצב עדין ביותר לטיפול בכל מקרה לגופו. הגישה המשמעתית הסטנדרטית בדרך כלל אינה מתאימה כאשר מישהו מתאבל.

יתכן כי הרכבת תוכנית עבודה עבור הצוות הרחב יותר שלך תעזור להשיג את הרמה הקודמת של ביצועי העבודה. אבל הדבר העיקרי שיש לזכור הוא להראות לעובד שלך דאגה לעומת התמקדות בפריון.

בנסיבות קיצוניות יותר, ייתכן שתצטרך לדון בחופשה אישית ממושכת עם העובד שלך - אם אפשרות זו ריאלית עבור העסק שלך. זה יאפשר להם יותר זמן להתמודד עם האבל שלהם, לטפל בכל נושא עסקי נוסף ולהתמקד כל כולו בריפוי.

ב. מה לעשות כשעובד נפטר

כל מה שמאתגר באובדן של אדם יקר לעובד יכול להציג את אותם אתגרים - אולי אפילו יותר - כאשר אחד מהעובדים שלך נפטר. הסיבה לכך היא שלמוות יש פוטנציאל להשפיע על כל העובדים בצוות או במחלקה עד לעסק כולו, בהתאם לגודל העסק שלך.

רבים מאיתנו מבלים לפחות שמונה שעות ביום, חמישה ימים בשבוע בעבודה. רבים מאיתנו נמצאים בקרבת עמיתינו לעבודה לעתים קרובות יותר מאשר המשפחות והחברים שלנו. במגע ממושך כזה, יכולים להיווצר קשרים הדוקים במקום העבודה. סביר להניח שרבים מהעובדים שלכם הכירו היטב את המנוח. אולי הם עבדו יחד איתו על פרויקטים או יצאו לארוחת צהריים ביחד באופן קבוע. אולי אחד הדריך את השני. לא משנה מה טיבה של מערכת היחסים, ללא ספק לאובדן הזה תהיה השפעה רגשית על העובדים האחרים שלך, בדרגות שונות.

מותו של עובד יכול להשפיע על העסק שלך גם בדרכים אחרות:

  • אם המנוח היה בעל תפקיד מנהיגותי קריטי בארגון שלך
  • אם למנוח היה מערך מיומנויות מיוחד או בסיס ידע שאין לאף אחד אחר
  • אם המנוח ניהל את מערכת היחסים העיקרית בחברה שלך עם לקוח חשוב

היעדרות פתאומית ובלתי צפויה של העובד שלך עלולה להותיר חלל במקום העבודה ואתה צריך לפתור אותו בהקדם האפשרי כדי שהעבודה לא תיפגע.

טיפים בעת תקשורת עם הצוות שלך:

  • היה ישר ושקוף לגבי מה שקרה מבלי להיכנס לפרטים כיצד העובד נפטר.
  • היה פתוח, אך מכבד את רצונות משפחתו של המנוח. אם אינך יודע את התשובה לשאלות שעובדים אחרים שואלים או שאין לך אישור מהמשפחה לשתף משהו, פשוט תגיד שאתה לא יודע אבל תנסה לברר.
  • הכר ושתף באובדן ובמשמעותו עבורך ועבור העובדים שלך.
  • אפשר מפגשים לאנשים בצוות לאוורר את רגשותיהם ולהתאבל.
  • הבהר שלעובדים שלך יש את התמיכה שלך. ספק להם משאבים הזמינים במקום העבודה שלך, כגון יועצים או מלווים רוחניים.

עדכן את העובדים ככל שמתגלה מידע נוסף לגבי שירותי הלוויה או אזכרה, לאן לשלוח כרטיסי השתתפות בצער, או לאן לתרום תרומות על שם הנפטר.

עבור אותם עובדים שהיו מקורבים למנוח, ניתן לקיים דיון מוקדם כיצד להחזיר עובדים לשגרת עבודה רגילה ולנטר אותם לאיתור סימני מצוקה רגשית.

  • כמנהל, באחריותך לשמור על הדופק של מערכות היחסים שהתקיימו בתוך הצוות שלך ולקיים דיאלוג עם העובדים לגבי רווחתם being Well- במיוחד לאחר מותו של מישהו חשוב להם.

2. כבד את העמית שנפטר.

אפשר להבין שהעובדים שלך עשויים לרצות להשתתף בטקס הלוויה של העמית. אם זה מתאים לאופי העסק שלך, עליך לעודד זאת ולהיות גמיש ככל האפשר.

אבל מה אם ההלוויה היא בשעות העבודה? מה אם החברה שלך קטנה יותר ומשמעות השתתפות רוב העובדים בהלוויה פירושה שהמשרד כולו ייסגר למשך חצי יום או יותר? תלוי איזה סוג של עסק יש לך, זה עשוי להיות קריטי שמקום העבודה שלך יישאר פתוח ובעל קיימא, עם מספר מסוים של אנשים נוכחים.

המציאות היא שלא ניתן לאפשר לכולם להשתתף בהלוויה. אתה צריך להיות הוגן ולהתייחס לכל העובדים באופן שווה - אתה לא יכול לאפשר לחלק מהאנשים חופש ללכת ולא לאחרים.

בתרחיש זה, ייתכן שיהיה עליך להיות יצירתי כיצד המשרד שלך מכבד את עמיתך.

רעיונות לעזור לכבד עמית שנפטר:

  • מנה נציג שישתתף בהלוויה מטעם החברה.
  • ערכו אזכרה במשרד בזמן שמועיל יותר לחברה - והקפידו להזמין את משפחת הנפטר. יש לכך יתרון נוסף בכך שהוא מאפשר לך להדגיש את משמעות העובד לחברה ולתת לעובדים אחרים זמן לדבר, אם ירצו בכך.
  • ערוך גיוס כספים של כל המשרד לטובת ארגון חשוב לנפטר או גורם הקשור למותו. לדוגמה, אם העובד שלך נפטר מסרטן, תוכל לתרום ל"אגודה למלחמה בסרטן".

שיקולים מיוחדים בזמנים בעייתיים

מנהלים המתמודדים עם צוות אבל במהלך מגיפה עולמית או אסון טבע עשויים למצוא את עצמם נאלצים ללהטט בין חששות מסורתיים לצד תרחישים בלתי צפויים. מאתגרים במיוחד הם מקרים בהם עובד נפטר אך דאגות בריאות ובטיחות מונעות התכנסויות ציבוריות וטקסי אזכרה.

כאשר ומתי שמתאפשר, נסה להשתמש בטכנולוגיה כדי לכנס אנשים יחד, אפילו לזמן קצר. מילים נוגעות ומתחשבות שהוכנו מראש, רגע של  דומיה - המעשים הפשוטים והעדינים הללו של חמלה אנושית, עשויים לעזור לעמיתים לעבודה להתחיל לעבד את האובדן המשותף שלהם, אפילו מרחוק.

במקרים כאלה, זכרו שההקשר שבו מתרחש האובדן עלול להגביר את תחושות החרדה, הבדידות או הדיכאון.

מסיבה זו, כדאי לעשות מאמץ נוסף כדי להזכיר לצוות על משאבי החברה והקהילה הזמינים כדי לתמוך בהם. כמובן, אם לחברה שלך יש משרד של  EAP  (תוכנית סיוע לעובדים הכוללת גישה ליועץ המוסמך לדבר עם אחרים על אבל) כדאי לפנות אליהם. אנשי מקצוע מיומנים אלה עשויים לא רק לעזור לך לעצב את התגובה שלך לאור המצב, אלא גם לגייס תמיכה נוספת לצוות שלך, במידת הצורך.

גיוס סיוע כזה הוא תמיד רעיון טוב, כמובן, אבל אולי יותר מכך כאשר העובדים רחוקים זה מזה - ומחברים, ממשפחה - בעקבות סערות, רעידות אדמה, התפרצויות מחלות ופעולות קטסטרופליות אחרות של הטבע.

3. תכנן מראש והכן תוכנית המשכיות

אף אחד לא רוצה לדמיין את מותו של חבר צוות מוערך. עם זאת, חשוב להיות פרואקטיביים ולתכנן מראש מה הייתם עושים אם תאבדו לפתע עובד - כתוצאה ממוות או בכל דרך בלתי צפויה אחרת.

זה לא אומר שאתה צריך להיות קר או לא אנושי. זו פשוט התנהלות חכמה במטרה להגן על הארגון שלך מפני הבלתי צפוי. הזמן הטוב ביותר לחשוב על כך הוא כשאתה מרוכז, רגוע וחושב בבהירות - במקום להתאמץ כדי לפתור מצב עבודה כשאתה בהלם או  במצב רגשי מעורער, כמו מיד לאחר מוות.

אז מה אפשר לעשות מראש? לכל עובד:

  • זהה אילו פערי מיומנויות וידע יתקיימו בהיעדרם.
  • שמור על מודעות לגבי הנושאים עליהם הם עובדים ולתהליכים עליהם הם אחראיים כדי להשלים את עבודתם.
  • מנה איש גיבוי שיעזור למלא את החסר בכל פעם שאותו עובד מחוץ למשרד. במקרה של מוות, אותו אדם יכול לסייע באחריות העבודה של הנפטר עד למציאת פתרון קבוע יותר. 
  • קבע תוכנית המשכיות.
  • דע איך תתקשר עם הלקוחות עמם עבד המנוח בצמוד.
  • שקול להשיג פוליסת ביטוח חיים מרכזית עבור עובדים שחיוניים להמשך הצלחת החברה שלך.

לסיכום

מוות של עובד או מישהו קרוב אליו הוא אף פעם לא קל. אבל, למרבה הצער, אתה חייב לדעת איך לעזור לעובדים דרך האבל. חשוב להתמקד בפרט ולהפגין תמיכה. לתת יחס אישי, אמפתי ואכפתי.

אחרי הכל, חלק גדול מההצלחה של העסק שלך מסתמך על האנשים המוכשרים בצוות שלך. אם תטפל בהם ותענה על הצרכים הרגשיים שלהם, כל השאר יבוא בעקבותיו.

מי אנחנו?

https://www.linkedin.com/company/oganim/

  • ההתמחות שלנו היא בליווי עובדים המתמודדים עם מוות, מחלות סופניות ואובדני הריון.
  • מיזם "עוגנים" לליווי עובד.ת, צוות ומנהל המתמודדים עם מחלה סופנית שלהם או של בן משפחה מדרגה ראשונה. ליווי צוות משאבי אנוש לקראת ולאחר מות עובד.ת, וליווי עובד.ת ומשפחה שחוו אובדן הריון ולידה שקטה.
  • אנחנו מייצרים שיח ישיר ואותנטי עם האדם תוך מתן כלים להמשך תיפקודו בתהליך ההתמודדות עם המוות/ משבר.
  • השיח מאפשר לקבוצה/לצוות לדבר ישירות על נושא המוות בסוף חיים ו/או סביב אובדני הריון, עוזר במניעת טראומטיזציה משנית ומאפשר המשך עבודה מיטבית.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul