Good morning Rav Kook

היום נציין 88 שנים לפטירתו של הרב קוק שלו אנו זקוקים יותר מתמיד. אנחנו צריכים מישהו שישכיל להתוות דרך לקיום מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית וציונית גם יחד; מישהו שיסביר כיצד הצדדים יכולים ללמוד זה מזה ולחיות זה בצד זה; מישהו שלא ינסה להיות פופולרי אלא יהיה מוכן לספוג בעצמו למען עם ישראל ומדינת ישראל; מישהו שינסה לגבש חזון מרחיק לכת.

"הָאִידֵאָלִיּוּת הָרוּחָנִית אֵינָהּ יוֹדַעַת מִמַּהוּת הַפֵּרוּד כְּלָל, הִיא מְכִירָה רַק אֶת הַכְלָלוֹת וְאֶת הָאַחְדוּת, אֵין שׁוּם פְּרָט נִסְקַר אֶצְלָהּ כִּי אִם בְּתוֹר חֵלֶק שֶׁל כְּלָל. בִּשְׁבִיל כָּךְ אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהַכִּיר שׁוּם טוֹב, רַק טוֹב כְּלָלִי."
(הראי"ה קוק, אורות הקודש ד', עמ' תנ"ג)

הרב קוק הוא הפך לסמל של אחדות העם היהודי בעידן של שסעים ומחלוקות. הרעיונות החדשניים שלו יצרו פלטפורמה לחשיבה מחודשת:
"הָאַחְדוּת, שֶׁבָּאָה מִפְּנֵי דְּרִישַׁת טוֹבָתוֹ שֶׁל כָּל יָחִיד, לְמַטְּרַת אַהֲבַת כָּל יָחִיד לְעַצְמוֹ הִיא אַחְדוּת מִקְרִית, שֶׁיְּסוֹדָהּ הִיא אַהֲבַת הַפְּרָט הָעַצְמִית, וְאֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם, כִּי אֵין לָהּ מֶרְכַּז אֲמִתִּי, וְגַם כְּשֶׁהָאַחְדוּת לִכְאוֹרָה מִתְגַּדֶּלֶת סוֹפָהּ לְשַׁלְהֶבֶת שִׂנְאָה וּמִלְחֶמֶת אַחִים, בִּהְיוֹת כָּל יָחִיד מוֹשֵׁךְ לַהֲנָאַת עַצְמוֹ. אֲבָל הָאַחְדוּת שֶׁבָּאָה מִצַּד הַהַכָּרָה בְּעֵרֶךְ הַתַּכְלִית הָעֶלְיוֹן שֶׁבָּא רַק עַל יְדֵי שְׁלוֹם הַבְּרִיּוֹת, יְסוּדָתָהּ בְּאַהֲבַת הַכְּלָל בֶּאֱמֶת וְסוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם, וּכְרַבּוֹת יָמֶיהָ כֵּן תּוֹסִיף לְהִתְגַּדֵּל וּלְהִתְחַזֵּק."
(הראי"ה קוק, עולת ראיה ח"א, עמ' רנ"ז)

הוא הוכיח שניתן לחבר הפכים, שדת וחילוניות יכולות להשלים זו את זו, שהציונות היא הגשמת היהדות ושהיהדות לא סותרת ערכים אוניברסליים.
לכל קבוצה - דתיים, לאומיים ואוניברסליים ("הקודש, האומה והאנושיות" בלשונו) – יש חשיבות ותפקיד. הוא טבע את המשפט הידוע: "הישן יתחדש והחדש יתקדש" והוכיח שניתן לחבר את ההפכים, שדת וחילוניות יכולות להשלים זו את זו, שהציונות היא הגשמת היהדות ושהיהדות לא סותרת ערכים אוניברסליים.

הרב אברהם יצחק הכהן קוּק (ט"ז באלול ה'תרכ"ה, 7 בספטמבר 1865 – ג' באלול ה'תרצ"ה, 1 בספטמבר 1935) מכונה גם הראי"ה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul