Transpersonal Learning

למידה טרנספרסונלית

למידה טרנספרסונלית מתקיימת באזור ש"מעבר ללומד", "מעבר לאישיות", "מעבר לאגו ולעצמי". ניר גולן זיהה שישה שלבים בתהליך הלמידה וצבע אותם בצבעי הקשת המרמזים על משמעותם.

אברהם מאסלו נחשב חלוץ בתחום הטרנספרסונליות. הוא חקר אנשים אשר הגדיר אותם כממומשים עצמית, נמצאים בשלב ההתעוררות, ובנה היררכיה של מניעים שבראשה נמצא מימוש עצמי רוחני. אנשים ממומשים מכוונים למציאות, מקבלים את עצמם ואת זולתם, נהנים להיות לבד, פעילים בצורה עצמאית, מוקירים את החיים, ענווים, נטולי הזדהות רגשנית, בעלי הומור ויצירתיים, עמידים בפני אמונות תרבותיות ומקבלים חוסר שלמות ועולם שמעבר לדיכוטומיות, בעלי רצון לעזור, יעילים ומגויסים בפשטות לפתרון בעיות חברתיות. הלומד הטרנספרסונלי הוא בעל תודעה המרחיבה את גבולות העצמי שלו. תודעה זו מוגדרת כתודעת האחדות והיא שיא ההתפתחות האנושית. תודעה זו מוגדרת כתודעת האחדות. היא גורמת ללומד להיות להוביל במקום רחב ועמוק יותר של חייו ומתוך קשר עמוק יותר בינו ובין העולם. קשר עמוק זה נקרא אמונה. הלמידה הטרנספרסונלית מרחיבה את אמונתו של הלומד דרך חוויות רוחניות הכוללות התרחבות והארכה של המודעות מעבר לגבולות הרגילים של האגו ומעבר למגבלות הזמן והמרחב. לפי הרב קוק (מתוך מאמרי הראי"ה/מאורות האמונה/נתיבה חוב' כ"ג, א' אלול, תרפ"ח) "האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה, שצריך להדריך אותה בתכונתה."

פירוט שלבי מודל הלמידה הטרנספרסונלית:

סיכום:

הלמידה הטרנספרסונלית היא אותו גילוי עצמי של מהות הנשמה המסייע ללומד לממש את עצמו. היא מעבר לחינוך השכלי או הרגשי ולכן היא דיסיפלינה העומדת בפני עצמה: פדגוגיה אמונית. הרב קוק ממשיך ומסביר: "וכשאין משחיתים את דרכה הטבעי לה, איננה צריכה לשום תוכן אחר לסעדה, אלא היא מוצאה בעצמה את הכל. בעת החלש אורה, אז בא השכל והרגש לפנות לפניה דרך. וגם אז צריכה היא לדעת את ערכה, שלא משרתיה השכל והרגש הם הנם עצמותה. וכשתהיה קבועה באיתן מושבה, אז יצליחו השכל והרגש בפינוי הדרך ובהמצאת האמצעים השכליים והמוסריים המסקלים את המכשולים מעל דרכה." השכל והרגש מפנים את הדרך לאמונה בכדי שתהפוך להיות קבועה בליבו של הלומד.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul

Benjamin Franklin and Musar movement

The BoSeM model for leading the Soul