The BoSeM model for community learning


מודל בש"ם בקהילה לומדת

מודל בש"ם בקהילה לומדת מייצר מושג פסיכולוגי חדש: Dobeing. המושג Dobeing הוטבע ע"י ניר גולן ומשמעותו מימוש עצמי של כל תשוקותי, יכולותי והייחודיות שלי לסובבים אותי. המושג תורגם לעברית למילה "הנני"- אני נוכח כאן- Here I am.
המונח Dobeing מאחד את שני המונחים, ומגדיר אותם כמימוש ההוויה העצמית דרך זיהוי שלושה מעגלי הבש"ם:
בטן: תשוקות Passion
שוטף: יכולות Capabilities
מיוחד: ייחודיות Uniqueness
החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing.
שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחום ההוויה ה-Being, אך ניתן לממשם ולהעבירם ל-Doing. מעבר זה מההוויה לעשייה, הוא מימוש ההוויה העצמית. לכל אדם יש את הבש"ם האישי שלו.

מימוש הוויה עצמית
הגשמת ההוויה העצמית Dobeing יכולה לבוא לידי מיצוי רק דרך סיפוק התשוקות העמוקות של הפרט. הפרט צריך להיות מודע לתשוקותיו, יכולותיו וייחודו, בהיותם המניע והאמצעי למימוש עצמי תחילה ולהגשמה עצמית. במציאות של חיפוש ומימוש העצמי: אינדיווידואליזם Individualism, קיימים שני מונחי יסוד:
 Self-actualization .Self-realization/
קורט גולדשטיין הגדיר כי המניע של כל אדם הוא מימוש עצמיSelf-actualization 
אקטואליזציה עצמית היא תהליך שבו מביא האדם את עצמו לידי מימוש של העצמי בזמן ובמרחב מוגדרים וסופיים ולשם מטרות מוגדרות.
המימוש העצמי מכיל בתוכו את היצירה העצמית  :Self-realization תהליך ההוכחה שהעצמי כשלעצמו איננו "ממשי" באופן השלם, ועליו לעבור תהליכים אשר בסיומם הוא יגיע למימוש עצמי. המימוש העצמי נפרד מתהליך הגשמת השאיפות של העצמי, מפני שלפעילויות של העצמי, החותר לקראת מימושו, יש מטרה שהיא מעבר לתהליך זה. הפעילויות הללו כשלעצמן מהוות בסיס להגדרתו ולהיווצרותו של מצב הווייתי (אונטולוגי) Dobeing.
מימוש הוויה עצמית Dobeing היא בחירה או שאיפה ומצטיירת כבעלת אופי התפתחותי. היא מורכבת ממכלול האפשרויות העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה העצמית, שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום ששאיפותיו נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו.

חינוך Soulagogy הובלת הנפש, עוסק במימוש התשוקות, היכולות והערך המוסף הייחודי של הלומד לקהילה: חשיבה אוטונומית וביקורתית, ומחויבות ערכית עליונה לכבוד האדם וחירותו. הערכת הלמידה בלמידה הסולאגוגית Soulagogy מבוססת יכולת הסתגלות חדשנית: סביב התהוות ויצירת ה-Dobeing של הלומד.
במהלך תהליך הלמידה הקבוצתי נע הלומד בין ה-Being ל-Doing שלו למימוש ה-Dobeing. הוא הופך להיות יותר ויותר "הנני" בקהילה. תהליך הלמידה הקבוצתי על-פי המודל, מסתיים בירמיהו לא לג: וְלֹ֧א יְלַמְּד֣וּ ע֗וֹד אִ֣ישׁ אֶת־רֵעֵ֜הוּ וְאִ֤ישׁ אֶת־אָחִיו֙ לֵאמֹ֔ר דְּע֖וּ אֶת־יְהֹוָ֑ה כִּֽי־כוּלָּם֩ יֵדְע֨וּ אוֹתִ֜י לְמִקְּטַנָּ֤ם וְעַד־גְּדוֹלָם֙ נְאֻם־יְהֹוָ֔ה כִּ֤י אֶסְלַח֙ לַֽעֲוֺנָ֔ם וּלְחַטָּאתָ֖ם לֹ֥א אֶזְכָּר־עֽוֹד׃
בתהליך למידה קבוצתי מתקיים מעבר בין ה-Doing ל-Being תוך כדי גיבוש ומימוש ה-Dobeing.
מצב ה-Being הוא מצב בו עוצר האדם את עשייתו Doing ושוהה בהווייתו- הוא מחפש את ה-Dobeing שלו, את ה"הנני" שלו, היכן הוא נוכח. עצירה זו מאפשרת לו להגדיר לעצמו את זהותו, ערכיו, תפקידו בחיים. הוא מודע למחשבותיו, תחושותיו ורגשותיו. מצב זה מאפשר לו לראות  דברים מנקודות מבט חדשות. הוא מתמקד בהווה, בהוויה, מה שמאפשר לו לבנות תובנות חדשות על נושאים בחייו שאולי לא שם אליהן לב בשלב הDoing.
על חזון זה עמדו חז"ל במדרש תנחומא (עקב, ס' יא): "והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר. ולא עוד אלא שאינכם צריכים לאדם שילמדם שנאמר ולא ילמדו עוד איש את רעהו". כשאנחנו עוצרים וחושבים על הפעולות שלנו, אנחנו יכולים למצוא דרכים לשפר אותן, ולהפוך אותן ליותר אפקטיביות. העצירה וההתבוננות מאפשרות לנו גם לזהות את המשימות החשובות באמת, ובהתאם לרכז את האנרגיה במקומות הנכונים. תהליך זה מועצם בשלב ע"י שאלות עומק, לזיהוי הערכים המתנגשים, ומגיע לשיאו דרך הגדרת הדילמה. הדילמה הערכית עוסקת בהוויה, ב-Being בלבד. מחייבת את הלומדים לשהות בהווייתם האישית מקצועית, ולזהות את ערכי הליבה שלהם. כאן העיסוק הוא בזהותם, בהגדרת תפקידם ובתחומי האחריות. שלב זה קריטי להגדרת ה"הנני" של הלומד.
דברים קרובים נאמרו על ידי הרמח"ל:
ימות המשיח הם הנהגת הגדלות השני… עד שהחומר עצמו מתקדש, והנבואה פשוטה על כל ישראל, כמו שנאמר "אשפוך רוחי על כל בשר", ואז תהיה החכמה מוטבעת בבני אדם בחוקם, כמו שהיא במלאכים, ולכן לא ילמדו עוד איש (כללים ראשונים, כג). הדיוק בהגדרת הדילמה הוא קריטי למעבר לשלב ה-Doing: העלאת ריבוי פתרונות, והוא פתוח גם לרעיונות הקיימים מחוץ לקבוצה. בהמשך ה-Doing היחיד בוחר פתרון, ומתעד את התהליך. הסתיים תהליך הלמידה מבחינת המעבר בין ה-Being ל-Doing ומומשה ההוויה המקצועית Dobeing, הושלם תהליך "הנני". מומלץ להמשיג ולשתף בתהליך הלמידה, וכיצד תהליך למידה זה השפיע על הווייתו האישית מקצועית.
מודל בש"ם מסייע ליחיד לעבור משלב ה-Doing לשלב ה-Being לגיבוש ומימוש עצמי "הנני", בכדי ליישם את התהליך מיידית. הוא מתעסק בזהות היחיד כבעל תפקיד ולכן מעצב בכל פעם מחדש את הווייתו המקצועית, ועוזר לו לממש אותה: Dobeing.
מעבר מ"מיוחד" ל"משמעותי"

משמעותי הוא מונח המתאר כיצד נתפש אדם בעיני האחרים. רק אנשים אחרים יכולים להעיד כי אדם זה או אחר השפיע עליהם והפך להיות משמעותי עבורם. המעבר מ"מיוחד" ל"משמעותי" הוא מטרת התהליך החינוכי. הצירוף אדם משמעותי מגדיר את חשיבות האדם ואופן השפעתו או מידת השפעתו על המציאות והשלכותיו עליה, או את ההשפעה או ההשלכות אשר מיועדות או עשויות להיות לו על המציאות בעתיד. את גודל משמעותו של אדם מסוים ניתן לאמוד על־פי ההשלכות הנובעות ממצב קיומו הייחודי של האדם. על-פי מודל הבש"ם  משמעותו של אדם נתון היא רבה יותר, אם לשינויים שהיו מתחוללים או מבוצעים באדם זה היו השלכות חזקות יותר על אדם אחר, ולהפך: אם לשינויים באדם נתון יש השלכות מועטות, כי אז לאדם זה יש משמעות מועטת.  את משמעותו, כלומר מידת חשיבותו של אדם בעיני האחר, ניתן להעריך בעזרת הביקוש לשהייה במחיצתו של אותו אדם, תדירות ההתייעצות עמו, האופן שבו הוא מובן במסריו ובהתנהגותו, או המידה שבה דבריו הם שימושיים

סיכום
חינוך Soulagogy עוסק במימוש התשוקות, היכולות והערך המוסף הייחודי של הלומד לקהילה: חשיבה אוטונומית וביקורתית, ומחויבות ערכית עליונה לכבוד האדם וחירותו. הבש"ם הוא ככלי למימוש הוויה עצמית-Dobeing, הוא בחירה או שאיפה, ומצטייר כבעל אופי התפתחותי. הבש"ם מורכב ממכלול האפשרויות העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה העצמית, שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום ששאיפותיו נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו. המיוחד בבש"ם של כל לומד מתחלף בסוף התהליך משמעותי. האות מ' קבועה אך השיח עובר משיח פנימי המחפש את המיוחד שבי, לשיח פנימי חיצוני המתעסק באיך אני הופך להיות משמעותי יותר לסובבים אותי




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul