Yonit Shaked Golan- the voice of the people: The hymn of the transparent mothers

צילום- יואל לוי
יונית שקד גולן- קולו של העם: "המנון האמהות השקופות"

היינו מצפים ששיר ערש בעזרתו מרדימה האם את בנה, תוך כדי נענועו, ידבר על אושר וחלומות. במקרה של יונית שקד גולן פותח השיר בתקווה, בהבטחה אולטימטיבית אחרת: "יום בו לא תפחד....". הפחד המדובר בשיר הוא הפחד האישי של האם, אשר עומקו ומהותו נחשפים בהמשך. השיח סביב הפחד האישי של האם הופך את השיר למונולוג. האם המערסלת את תינוקה, מנסה במקביל גם להרגיע את עצמה. האם הופכת את השיר לשיר ערש עצמי, בו היא מסכמת את חייה. שקד גולן היא זמרת נשמה- המבטאת את קולו של העם. האלבום החדש שלה "רחוק מדאגות", ששמו לקוח מתוך שיר זה, אקלקטי והומוגני בו-זמנית

בהמשך השיר מתוארת אם קשת-יום, העובדת למחייתה וחיה בהישרדות תמידית נפשית וכלכלית. הביטוי הטוב ביותר למצבה הנפשי של האם הוא בממד הזמן, המחר, המופיע בבית השני. הזמן, המחר, מתכווץ והוא "עוד רגע כאן." השיח ההישרדותי של האם מגיע עם המלצתה לאגור כוחות, לקראת המחר, לקראת הקרב הבא על הקיוםכאן מופיע בפעם הראשונה הכאב האישי של האם: "מחר תשוב לבכות....". האם מבכה את מר גורלה שלה.
לרגע היא שוב מתעשתת ונזכרת שזהו שיר ערש לתינוקה ומדברת על: "סיפור ישן, ארמון ומדרגות, רחוק מדאגות." סיפור הנסיכה והארמון שאמור להיות אופטימי ומאושר, הופך להיות סיפור ישן, שכבר פחות מאמינים בו, פחות משתמשים בו ולכן זורקים אותו. מטרת הארמון עם המדרגות היא בדרך כלל לייצר תפאורה לסוף הטוב:"חיו באושר ועושר", אך כאן תפקידו להרחיק מדאגות: דאגות היום יום, דאגות קיומיות.
בבית האחרון מגיע אפילוג: סיכום אישי קצר וממוקד על מצבה קיומי של האם השקופה- שאף אחד לא רואה אותה, שהיא נמצאת במצב השרדותי מתמיד:

"אמך נרדמת כאן.
אין לה שום חלום,
היא חיה את היום."

לכאורה שיר הערש העצמי עשה את מלאכתו- האם הצליחה להרדים את עצמה. אך רגע לפני שעצמה את עיניה ועברה לעולם החלומות: "ארמון ומדרגות, רחוק מדאגות" היא חושפת את הפרדוקס העצוב ביותר של חייה: "אין לה שום חלום, היא חיה את היום." האם בווידוי אישי עמוק מתארת מצב הווייתי של אם שקופה שחיה את חייה ללא תקווה, ללא עתיד וללא חלום. שיר הערש של שקד גולן הוא מונולוג עצוב, נוקב אך מציאותי, של אוכלוסיה שלמה של אמהות שקופות, החיות את היום יום, ללא חלום.

שקד גולן הקפידה על ארבעה בתים ללא פזמון, החוזרים על עצמם בתבנית מקצבית דומה. שקד גולן הצליחה בכישרונה ככותבת, מלחינה ומבצעת ליצור יצירה, לכאורה פשוטה, המתארת דרך החיבור מבריק בין הטקסט למנגינה, מציאות עגומה ושכיחה, של אם שקופה ה"חיה את היום." שיר זה יכול בהחלט לזכות בכינוי "המנון האמהות השקופות". יונית שקד גולן היא זמרת נשמה שקולה נובע מתוך הרגש ומגיע הישר ללב. שירתה העמוקה ולעתים מחוספסת, מייצרת שיח עמוק ורגשי עם הקהל, המגיע לשיא בשירה "שיר ערש".

שיר ערש
מילים ולחן: יונית שקד גולן

שן, ילד שן,
חלום על השפן,
חלום על יום אחד,
יום בו לא תפחד....

שן, ילד שן,
מחר עוד רגע כאן.
שן, אגור כוחות,
מחר תשוב לבכות....

שן, ילד שן,
הנה סיפור ישן,
ארמון ומדרגות,
רחוק מדאגות.

שן, ילד שן,
אמך נרדמת כאן.
אין לה שום חלום,
היא חיה את היום.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul