Improved iGROW
מודל iGROW משופר/ ניר גולן
בטן:
תשוקות Passion
שוטף:
יכולות Capabilities
מיוחד:
ייחודיות Uniqueness
החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing.
שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחום ההוויה ה-Being, אך ניתן
לממשם ולהעבירם ל-Doing.
מעבר זה מההוויה לעשייה, הוא מימוש ההוויה העצמית. לכל אדם יש את הבש"ם האישי
שלו.
בושם מופק כיום מחומרי ריח המומסים בתוך ממס נדיף.
ריחו המיוחד של כל בושם נקבע לפי סוג והרכב חומרי הריח (תמציות) ומינונם. תפקיד
הממס הנדיף לאפשר התזה נוחה של הבושם כתרסיס. באנלוגיה, לכל אדם יש את הרכב
"חומרי הריח" שלו הנובעים מתשוקותיו, יכולותיו וייחודו. כל עוד הוא לא
"מתיז" לסביבה את הבש"ם שלו הוא אדם "חסר ריח", בכדי
"שיריחו" אותו עליו לתקשר ולממש את הבש"ם שלו.
מימוש הוויה עצמית
הגשמת ההוויה העצמית Dobeing יכולה
לבוא לידי מיצוי רק דרך סיפוק התשוקות העמוקות של הפרט. הפרט צריך להיות מודע
לתשוקותיו, יכולותיו וייחודו, בהיותם המניע והאמצעי למימוש עצמי תחילה ולהגשמה
עצמית. במציאות של חיפוש ומימוש העצמי: אינדיווידואליזם Individualism,
קיימים שני מונחי יסוד:
Self-actualization .Self-realization/
קורט גולדשטיין הגדיר כי המניע של כל אדם הוא מימוש
עצמי
Self-actualization
אקטואליזציה עצמית היא תהליך שבו מביא האדם את עצמו
לידי מימוש של העצמי בזמן ובמרחב מוגדרים וסופיים ולשם מטרות מוגדרות.
המימוש העצמי מכיל בתוכו את היצירה העצמית :Self-realization תהליך
ההוכחה שהעצמי כשלעצמו איננו "ממשי" באופן השלם, ועליו לעבור תהליכים
אשר בסיומם הוא יגיע למימוש עצמי. המימוש העצמי נפרד מתהליך הגשמת השאיפות של
העצמי, מפני שלפעילויות של העצמי, החותר לקראת מימושו, יש מטרה שהיא מעבר לתהליך זה.
הפעילויות הללו כשלעצמן מהוות בסיס להגדרתו ולהיווצרותו של מצב הווייתי
(אונטולוגי) Dobeing.
מימוש הוויה עצמית Dobeing היא
בחירה או שאיפה ומצטיירת כבעלת אופי התפתחותי. היא מורכבת ממכלול האפשרויות
העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה העצמית,
שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום ששאיפותיו
נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו.
הבש"ם ככלי למימוש הוויה עצמית Dobeing הוא
בחירה או שאיפה, ומצטייר כבעל אופי התפתחותי. הבש"ם מורכב ממכלול
האפשרויות העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה
העצמית, שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום
ששאיפותיו נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו. מהות הלמידה צריכה בהכרח להיות שונה כי האתגר העיקרי כיום
במערכת החינוך הוא שהבש"ם של הלומד, לרוב אינו בר הערכה חד-משמעית:
יש קושי אמיתי לזהות ולהגדיר אותו ובמיוחד "להריח" אותו- לוודא שהלומד
ממש את ה- Dobeing שלו.
·
הכנה לשיחה:
i - מה הבש"ם של הנחנך
G - מה הנקודה העיקרית שעלתה מהשיחה הקודמת לשיפור ו/או לשימור
R - מה הן הדוגמאות לפער או להצלחה
O - מהן האופציות/ בנק הכלים
W - מהי האופציה המומלצת
·
הכנה: מילוי שאלון מודל הבש"ם ביחד או בנפרד.
מודל iGROW משופר
שלבי
השיחה:
S.T-
שיחת חולין, מה שלומך, ציון נקודות מהשיחה הקודמת, מהן מטרות השיחה.
· Goal: הגדרת המטרה מה רוצים להשיג ביחס לבש"ם
המטרה מנוסחת: כהתנהגות לא שיפוטית ועל דרך החיוב.
·
Reality:
ראיית
המציאות– באיזו מידה הצליח לעמוד במטרה שהוגדרה (פערים או הצלחות)
יתכן
ויתגלה כי קיימות התנהגויות שלא בוצעו בכלל יתכן ובוצעו
חלקית/ לא במידה נדרשת.
חובה
לבדוק היכן ממוקם הפער ע"י השאלה למה?
הפער |
התשובה |
אופן טיפול |
ידע |
לא ידעתי |
השלמת ידע |
מודעות |
לא ראיתי/ שמתי לב |
הסבת תשומת לב ע"י העלאת החשיבות/ מתן
דוגמאות/ טיפים |
תפישה |
לא מסכים |
הסבר ההיגיון מאחורי + 6 טכניקות שכנוע |
יישום |
לא יודע איך |
טיפים + כלים + תרגול |
· יש להשקיע זמן בשיקוף מבוסס על עובדות על מנת להגיע להסכמה.
· הדוגמאות צריכות להגיע מהנחנך עצמו. אם לא הצלחנו לייצר גישור על הפער
בתפיסת המציאות בינינו, אין טעם להמשיך.
לא ניתן
לעבור לשלב הבא ללא הסכמה!!!
· Options: הנחנך מציע
בנק אפשרויות לשיפור הפערים ושימור הצלחות. בנק
של כלים פרקטיים ליישום מיידי.
· Way forward: הנחנך בוחר את
האופציה או הכלי הנבחר על ידיו ליישום מיידי.
טיפול בהתנגדויות
סוג |
מאפיין |
התנהגות |
טיפול |
אקטיבי |
עקשן |
ויכוחים,
שפת גוף מתהלמת |
רמה עקרונית |
ציני |
עקיצות,
זלזול, מסר כפול |
תרחיש |
|
פאסיבי |
מסכים
לכאורה |
מהנהן: כן... כן... |
עולם תוכן אחר |
לקוני |
אין
תגובה או קשר עין |
מנסיוני האישי |
תגובות
הוסף רשומת תגובה